Hoe ervaar je het om in deze tijd als hoofd communicatie te werken voor een goede doelen organisatie?

Het Rode Kruis heeft eigenlijk al 150 jaar als doel zichzelf op te heffen. Helaas is onze hulp anno 2018 nog steeds hard nodig. Ondertussen zit ik al meer dan 20 jaar in het vak en vind ik dit echt een hele interessante tijd. Fake news is aan de orde van de dag en sociale media zorgen ervoor dat hypes heel snel heel groot worden. De waarheid lijkt er niet meer toe te doen, het gaat bijna alleen nog maar om beeldvorming.

Iedereen lijkt een medium te zijn geworden, denk aan vloggers, youtubers en andere influencers. Om daar als goed doel doorheen te laveren … dat is best een uitdaging! Zo’n twee jaar geleden zijn we het project ‘Het Nederlands Rode Kruis als mediabedrijf’ gestart. Het resultaat hiervan is dat we nu op een andere manier met onze communicatie omgaan en sinds 2017 een eigen newsroom hebben ingericht.

Hoe ziet het Nederlandse Rode Kruis er als mediabedrijf of newsroom in de praktijk uit?

In verhouding maken we veel gebruik van free publicity en heeft paid publicity een veel kleiner aandeel. Alles wat het Rode Kruis zegt, heeft al snel nieuwswaarde. Hierdoor ben je als Nederlands Rode Kruis zelf ook een medium geworden. Onze communicatieafdeling hebben we sinds dit jaar dan ook zo ingericht, dat we veel sneller

op de actualiteit in traditionele en sociale media kunnen inspelen. Daarbij is hulpbereidheid een interessant thema in onze polariserende maatschappij. We zien dat communicatie en hulpverlening meer en meer in elkaar overvloeien. Onze communicatie ís voor een belangrijk deel de hulpverlening geworden.

Hoe ervaar je het om in deze tijd als hoofd communicatie te werken voor een goede doelen organisatie?

Het Rode Kruis heeft eigenlijk al 150 jaar als doel zichzelf op te heffen. Helaas is onze hulp anno 2018 nog steeds hard nodig. Ondertussen zit ik al meer dan 20 jaar in het vak en vind ik dit echt een hele interessante tijd. Fake news is aan de orde van de dag en sociale media zorgen ervoor dat hypes heel snel heel groot worden. De waarheid lijkt er niet meer toe te doen, het gaat bijna alleen nog maar om beeldvorming.

Iedereen lijkt een medium te zijn geworden, denk aan vloggers, youtubers en andere influencers. Om daar als goed doel doorheen te laveren … dat is best een uitdaging! Zo’n twee jaar geleden zijn we het project ‘Het Nederlands Rode Kruis als mediabedrijf’ gestart. Het resultaat hiervan is dat we nu op een andere manier met onze communicatie omgaan en sinds 2017 een eigen newsroom hebben ingericht.

Hoe ziet het Nederlandse Rode Kruis er als mediabedrijf of newsroom in de praktijk uit?

In verhouding maken we veel gebruik van free publicity en heeft paid publicity een veel kleiner aandeel. Alles wat het Rode Kruis zegt, heeft al snel nieuwswaarde. Hierdoor ben je als Nederlands Rode Kruis zelf ook een medium geworden. Onze communicatieafdeling hebben we sinds dit jaar dan ook zo ingericht, dat we veel sneller

op de actualiteit in traditionele en sociale media kunnen inspelen. Daarbij is hulpbereidheid een interessant thema in onze polariserende maatschappij. We zien dat communicatie en hulpverlening meer en meer in elkaar overvloeien. Onze communicatie ís voor een belangrijk deel de hulpverlening geworden.

Heb je hiervan een praktijkvoorbeeld,
hoe communicatie de hulpverlening is geworden?

Het verspreiden van EHBO-kennis is zo’n voorbeeld, waaraan we in ons jubileumjaar veel aandacht hebben besteed. Zo hebben we samen met ‘Penoza’ (Nederlandse crimiserie – red.) een filmpje gemaakt om reanimatie te promoten. Dat filmpje ging compleet viral. Via de Rode Kruis EHBO-app kan je onder meer zien waar de dichtstbijzijnde reanimatie-kit is te vinden.

Deze online publicatie is een verkorte, bewerkte versie. Vraag gratis ons gedrukte magazine
Opmerkelijk op om het hele artikel te lezen: bel 070 – 2800 800 of mail naar info@opmeerbv.nl